1. Onderwijs augustinus

Wij willen dat uw kind heel veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. Wij werken aan een goede sfeer in de klassen en de leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat erin zit. Daarbij speelt u als ouder/verzorger een belangrijke, stimulerende rol. Wij verwachten van ouders dat zij achter de methodes en regels van school staan. Voor een kind een goede zaak om te weten dat school en ouders op dezelfde lijn zitten.

Van ouders wordt verwacht dat zij kun kind op tijd naar school brengen/sturen en dat zij ervoor zorgen dat hun kind fit en uitgerust in de klas zit. Een vermoeid kind kan niet presteren en dat is iets dat wij elke dag van leerlingen vragen.

Onze Missie

Zelfstandig 

Op de Augustinusschool worden leerlingen uitgedaagd om stappen te zetten richting zelfstandigheid. Door het ontwikkelen van eigenaarschap leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen werk. Ze worden uitgedaagd dóór te zetten en gebruik te maken van hun probleemoplossend vermogen om hun doelen te bereiken. De zelfstandigheid wordt vergroot door een heldere structuur in hun leeromgeving.  

Vieren 

Op de Augustinusschool vieren we het leven. De Katholieke grondslag van de school is terug te zien in de start- en slotviering van ieder schooljaar en in vieringen zoals Kerstmis en Pasen. Hierbij betrekken we de kerk. Naast deze vieringen zijn er ook feesten als Sinterklaas en carnaval.  Verder organiseren we leuke schoolprojecten, schoolreisjes en creatieve workshops.  Leren staat centraal op onze school. Zodra we ervaren dat we gegroeid zijn, vieren we dit op trotse wijze met elkaar. We gaan met elkaar in gesprek over wat we geleerd hebben en we presenteren onze nieuwe vaardigheden.  

Samen 

Op de Augustinusschool werken we samen aan de ontwikkeling van kinderen. Leerlingen, ouders en het schoolteam vormen een leergemeenschap.  Zij dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het welbevinden en de leerontwikkeling van de kinderen. 
Op de Augustinusschool staan we voor elkaar klaar. We hebben aandacht voor een fijne klas die we samen vormgeven en we hebben vertrouwen in elkaar.  
Samenwerking is terug te zien in de klassen. Samenwerkend leren hebben we hoog in het vaandel. Zo werken we met coöperatieve werkvormen. Gelijknamige deelname is hierbij belangrijk. Ook werken we graag groepsdoorbrekend waar dit mogelijk is.  

Groei 

Op de Augustinusschool draait het om het laten groeien van leerlingen tot zelfstandige wereldburgers. Leerlingen leren zich staande houden in onze diverse samenleving waar mensen met verschillende achtergronden samenleven. Er is ook een actieve leerlingenraad waar kinderen leren omgaan met inspraakmomenten.  
Naast onderwijs in de kernvakken bieden wij een brede vorming waarin ruim aandacht is voor Engels, ICT, digitalisering, bewegend leren en sociaal-emotionele ontwikkeling als speerpunten. Daarbij blijven we als leerkrachten kritisch kijken naar ons onderwijs. Dit alles vanuit een doorgaande leerlijn om elkaar te laten groeien en onderdeel te laten zijn van de maatschappij.  

Zichtbaar 

Op de Augustinusschool vinden we zichtbaarheid belangrijk. Wij dragen onze missie en visie zichtbaar uit. In en om school is te zien waar wij voor staan.  
Ook willen we leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling. Door formatief te werken, werpen kinderen een kritische blik op hun vaardigheden en geven we kinderen inzicht en zeggenschap in hun leerproces en leerontwikkeling. 
Op de Augustinusschool word je gezien en gehoord. We leren kinderen naar elkaar om te zien. Iedereen hoort erbij. Het schoolteam staat open voor reflectie en vernieuwing.  
We vinden het belangrijk om zichtbaar een bijdrage te leveren aan de buurt van de school. We zijn onderdeel van de wijk en nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Dit door de buurt op te ruimen, mee te denken over verkeersveiligheid en te participeren in wijkprojecten.  

Uitdagen 

Op de Augustinusschool worden leerlingen uitgedaagd in een leeromgeving waar ze kunnen onderzoeken, ontdekken en zich ontwikkelen op hun eigen niveau. Van het grote schoolplein met een variatie aan speeltoestellen maken we veel gebruik om bewegend leren en spelen te bevorderen. Op deze manier prikkelen we de nieuwsgierigheid van kinderen binnen en buiten de school. 

augustinus poster a3 1 min

Organisatie

In onze school wordt de lesstof voor rekenen, spelling en lezen, klassikaal aangeboden en vervolgens verwerkt en verdiept in drie niveaus, waarbij extra instructie geldt voor die leerlingen die moeite hebben met de basisstof. Leerlingen met bovengemiddelde capaciteiten volgen een moeilijkere, uitdagende leerstofroute. Het is een belangrijke voorwaarde dat alle leerlingen kunnen functioneren binnen de regels en grenzen van een groep.

Kinderen houden rekening met elkaar en ondersteunen elkaar. Wij zorgen voor een rustige gestructureerde leeromgeving.

Speciaal aanbod:

  • Early English. Alle leerlingen leren spelenderwijs zich uit te drukken in de Engelse taal. Er is een native speaker aan de school verbonden die de leerkrachten coacht.
  • ICT vormt een belangrijke ondersteuning binnen de lessen.  Hiervoor maken we gebruik van Chromebooks en digitale schoolborden in alle groepen.
  • Leerlingcoördinator die kinderen kan ondersteunen bij sociale problemen of problemen in de thuissituatie.
  • Anti-pestcoördinator bewaakt het pedagogisch klimaat op school.
  • Lessenserie leren programmeren voor leerlingen die extra uitdaging vragen.
  • Leeskliniek. De intern begeleider is speciaal opgeleid om kinderen met ernstige leesproblemen te begeleiden en het plezier in lezen terug te geven.
  • Wij willen leerlingen stimuleren zich breed te ontwikkelen; veel bewegen vinden we hierbij belangrijk voor alle kinderen.

Hoe werken wij in de groepen?

Groep 1 en 2

De werkwijze in groep 1 en 2 verschilt met die van andere groepen. De manier van werken is anders en de lokalen zijn anders ingericht. De schooldag begint in de kring. In het kringgesprek kunnen de kinderen hun ervaringen kwijt. Naast het aanleren van woorden, begrippen, hoeveelheden, liedjes en versjes wordt veel aandacht besteed aan lezen en prentenboeken. Tevens worden er (kring)spelletjes gedaan en instructie gegeven. Vervolgens gaan de kinderen buiten spelen en daarna volgen de ‘werklessen’, waarin kinderen zelfstandig of in groepjes aan hun opdrachten werken en spelen. Tijdens deze lessen wordt ook instructie gegeven aan individuele leerlingen of aan groepjes leerlingen. De lessen in de groepen 1 en 2 stimuleren de lichamelijke, cognitieve, zintuiglijke, sociale, creatieve, muzikale en spraak/taal ontwikkeling. Alle bovenstaande ontwikkelingsgebieden worden geïntegreerd aangeboden. Er is geen vakkensplitsing. Een kind dat in de huishoek speelt is bezig met taal, rekenen en sociale vaardigheden. Een kind dat een lottospel speelt, oefent zich in getallen en kleuren.

img 3606

Engels

Meerdere keren per week wordt er in het Engels lesgegeven. Dit gebeurt spelenderwijs. Bewezen is dat het aanleren van een vreemde taal op jonge leeftijd zeer effectief kan zijn. Het draagt zelfs bij aan een betere opname van de moedertaal.

IEYC

In groep 1 en 2 werken we met IEYC (international early years curriculum). Bij IEYC staat de breinontwikkeling van het jonge kind centraal. In deze leeftijdsfase vinden er een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Waar het kind in het begin nog heel erg op zichzelf gericht is, verlegt die aandacht zich langzaamaan naar leeftijdsgenoten. Er ontstaat een gevoel van samen zijn. Waar het jonge kind nog heel onbewust leert, wordt dat op latere leeftijd bewust leren.
Het jonge kind krijgt met IEYC de ruimte om vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid de wereld te onderzoeken en verkennen. Zo ontwikkelt het belangrijke persoonlijke eigenschappen als samenwerken, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. We leggen het fundament voor het schoolse leren vanaf groep 3 én voor een leven lang leren.

IEYC

img 4026

Groep 3-8

Lezen: in groep 3 wordt de methode ”Lijn3” gebruikt. Met behulp van deze methode leren de leerlingen op een zeer gestructureerde manier lezen. Het technische lezen wordt verder ingeslepen en ingeoefend vanaf groep 4 met de methode “Station Zuid”.

Vanaf groep 5 werken de leerlingen met de methode “Nieuwsbegrip” voor begrijpend lezen. De wekelijkse teksten, opdrachten en filmpjes gaan over actuele onderwerpen.

Nederlandse taal en spelling: we gebruiken de methode “Taal actief” voor taalonderwijs en voor ons spellingsonderwijs. Deze methode sluit aan bij de referentiekaders voor het taalonderwijs. Daarnaast lopen de thema’s van het taal- en spellingsonderwijs in elkaar over.

Schrijven: de leerlingen leren schrijven met de methode “Klinkers”. Er is veel aandacht voor het lopend handschrift en een juiste schrijfhouding. De leerlingen schrijven in eerste instantie met potlood en medio groep 4 met een vulpen.

Rekenen: we gebruiken de methode “Wereld in getallen”. Dit is een gestructureerde methode waarbij leerlingen op drie niveaus kunnen werken. Op grond van observaties en toets gegevens worden de leerlingen ingedeeld in drie niveaus: * - ** - ***. De leerlingen werken op eigen niveau en op eigen tempo. Iedere leerling verwerkt de sommen op een Chromebook met Gynzy. Dit is een digitaal adaptief verwerkingsprogramma. De leerkracht kan tijdens het inoefenen van de sommen meekijken en direct feedback geven.

De creatieve vakken tekenen, handvaardigheid en dramatische vorming worden door de leerkrachten gegeven. Op maandag is er een muziekdocent die alle groepen muziek geeft. Op vrijdagmiddag krijgen de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 ateliers aangeboden waarin alle creatieve vakken een plek krijgen. Enkele malen per jaar huren we deskundigen in die creatieve lessen of projecten verzorgen. Er kunnen in een jaar op verschillende momenten toneelstukjes, musicals, muziekuitvoeringen plaatsvinden, afhankelijk van de gemaakte keuzen. Groep 8 sluit haar basisschooltijd af met een musical.

Engels

In alle groepen wordt 1,5 uur per week Engels gesproken. Dit gebeurt tijdens de Engelse les maar ook op meerdere losse momenten verdeeld over de week. Op donderdag is miss Katie aanwezig, zij is onze native speaker. Zij coacht de leerkrachten en verzorgt ook regelmatig een Engelse les in de klassen die ze bezoekt.

We laten de kinderen kennis maken met Engels d.m.v. luisteren, spreken, ontdekkend leren en creativiteit. In de hal hangt een Engels prikbord waarop elke maand een andere groep laat zien wat ze met Engels aan het leren zijn. Engels en internationalisering is nadrukkelijk in ons onderwijs aanwezig.

IPC

De wereldoriënterende vakken worden aangeboden in thema’s. Hiervoor maken we gebruik van IPC (International Primary Curriculum). Tijdens een thema komen meerdere vakgebieden geïntegreerd aan bod. De zaakvakken en creatieve vakken staan hierbij niet op zichzelf maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Een deel van onze IPC lessen zijn in het Engels. In elke klas wordt het thema zichtbaar gemaakt op de prikborden. Er is een startpunt, er zijn leerdoelen en er is een opbrengst van kennis. Ouders die wat kunnen vertellen of laten zien over het onderwerp zijn welkom in overleg met de leerkracht. We sluiten de thema's af met een presentatie of kijkmoment voor de ouders.

IPC

IMG 5545

Excursies

Naast alle theoretische lessen en oefenstof worden er in alle groepen minimaal 2x per jaar culturele lessen of uitstapjes georganiseerd. Deze lessen passen binnen de thema’s die in de groep aan de orde komen. De activiteiten hebben, behalve de lessen leuker en aantrekkelijker maken, ook als doel onze kinderen buiten de klas te laten leren. Jaarlijks kiest de leerkracht lessen of uitvoeringen uit een breed aanbod op gebied van zang, dans, muziek en beeldende vorming. Er wordt voor een afwisselend programma gezorgd.

Lichamelijke opvoeding

Bewegen is een van onze speerpunten op de Augustinusschool. De groepen 1 en 2 spelen dagelijks buiten met elkaar. Ook wordt er regelmatig in de speelzaal gegymd. De overige groepen hebben 2x per week gymnastiekles in de gemeente gymzaal aan de Augustinushof. De lessen worden door een vakleerkracht gymnastiek gegeven.

Wekelijks geeft de eigen leerkracht een spelles op het plein, waarbij het sociale element een zeer belangrijke rol speelt (samenspelen). Bij mooi weer wordt er regelmatig buiten op het plein gymnastiekles gegeven. Tijdens het schooljaar brengen we leerlingen in contact met nieuwe sporten door het verzorgen van clinics en diverse sportdagen, zoals een Engelse sportdag, beeball en flag football. Daarnaast organiseert de ouderraad veel buitenschoolse sportactiviteiten.

ICT

ICT is niet meer weg te denken als ondersteuning van onze lessen. De vele Chromebooks en iPads op school ondersteunen de kinderen bij de uitleg en het inoefenen van de lesstof, bijvoorbeeld het inoefenen van woorden, de tafels en cijferen en bij het maken van werkstukken. De groepen 4 t/m 8 werken met Gynzy, een digitaal verwerkingsprogramma voor rekenen en spelling. Kinderen leren omgaan met de Chromebooks en leren de mogelijkheden kennen. Ook wijzen wij op veilig gebruik van websites met een leergang Mediawijsheid.

Onze school heeft een ICT-coördinator die de ontwikkelingen op ICT-gebied nauwlettend in de gaten houdt. De coördinator ondersteunt de leerkrachten bij het gebruik van het digibord en de Chromebooks in de klas. Wij bestempelen onze school als ‘vooruitstrevend’.

Kanjertraining

Sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk omdat het de graadmeter vormt voor de totale ontwikkeling van een kind. Zit een kind om de een of andere reden “niet lekker in zijn vel” dan kan dat een weerslag hebben op allerlei facetten van leren. Natuurlijk is het scheppen van een veilige omgeving hiervoor een eerste vereiste.

De groepen zijn zo ingericht dat een kind zich er prettig voelt, leerkrachten scheppen een positief en veilig klimaat. Hierbij gaan we uit van het positieve en proberen we kinderen zoveel mogelijk te laten leren door middel van reflectie op hun eigen gedrag. Een veilige omgeving betekent niet dat er geen eisen aan kinderen gesteld worden.

Op de Augustinusschool maken we gebruik van de kanjertraining als methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij de kanjertraining leren kinderen zich te verplaatsen in eigen en andermans gedrag, gedrag bespreekbaar te maken en respectvol omgaan met zichzelf en de ander. Om kinderen in de gelegenheid te stellen te praten over eventuele problemen, die zorgen voor een onveilig gevoel, hebben wij op school 2 extra mogelijkheden:

  • Het invullen van de Kanjervragenlijst voor de leerlingen en leerkrachten van onze school. De groepen 5 t/m 8 maken tevens een sociogram en vullen de sociale veiligheidslijst in.
  • In contact treden met de anti-pestcoördinator. Dit noemen wij op schoolniveau: de Kanjerjuf. Op de Augustinusschool is dit Marjolein Beukers. Zij gaat jaarlijks de groepen langs om zich voor te stellen.

De 5 regels om ongewenst gedrag te voorkomen:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas
  • Niemand lacht uit
  • Niemand doet zielig

kanjerregels

Pesten en school

We zijn als team overtuigd van de negatieve gevolgen van pestgedrag en ons bewust van onze verantwoordelijkheid in deze. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt over het voorkomen en bestrijden van pestgedrag.

We zetten ons actief in om in onze school een goed pedagogisch klimaat te realiseren.

Ook van ouders en leerlingen verwachten wij dat zij in dit verband doen wat zij kunnen. We hebben een pestprotocol dat in werking treedt zodra er signalen komen.

  • Altijd zal de leerkracht onderzoeken wat er aan de hand is indien er klachten komen van ouders of kinderen.
  • Bij pestgedrag worden ouders van zowel pester als gepeste geïnformeerd.
  • Een gesprek tussen pester en gepeste vindt plaats. Het pesten moet stoppen.
  • Na 1 dag en na 1 week volgt evaluatie. De leerkracht die het eerste gesprek leidde, gaat met pester en gepeste na of de problemen zijn opgelost.
  • Indien er nog problemen zijn, worden ouders van pester uitgenodigd op school om samen afspraken te maken.
  • Indien het pesten niet ophoudt binnen 2 weken, wordt de pester geïsoleerd van de gepeste totdat ouders hulp inschakelen voor hun kind.
  • Bij voortdurende weigering hulp te zoeken en/of aanhoudend pestgedrag wordt de pester geschorst.
  • Van elke stap en/of gesprek wordt verslag gemaakt in Parnassys.
2. Leerlingbegeleiding

Onze school erkent en herkent de verschillen tussen leerlingen. De verschillen in leermogelijkheden, sociaal-emotioneel functioneren en sociaal-culturele achtergronden, maken dat leerlingen verschillende onderwijsbehoeften hebben. De school streeft ernaar dat de leerkrachten in staat zijn gedifferentieerde zorg te bieden om daardoor kinderen de gelegenheid te geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.

Bij het geven van de integrale leerlingenzorg is de leerkracht de spil en wordt hij/zij bijgestaan door de Intern Begeleider (IB-er). De leerlingbegeleiding is de verantwoordelijkheid van het hele team, dat steeds nieuwe kennis moet opdoen en vaardigheden voor de zorgstructuur zal moeten ontwikkelen. Tijdens het inspectiebezoek is onze zorgstructuur als goed beoordeeld.

Door observeren, toetsen en het verzamelen van gegevens uit diverse -door leerlingen gemaakte oefeningenwordt door de groepsleerkracht, samen met de intern begeleider, een overzicht gemaakt van de vorderingen van elk kind.

Twee keer per schooljaar nemen we leerlingvolgsysteemtoetsen af (onder andere van CITO) op de gebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling, taal, technisch lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien nodig, met name bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, nemen we extra toetsen af.

De school heeft de beschikking over een remedial teacher. Zij begeleidt leerlingen buiten de groep die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen. Het doel is om de onderwijsachterstand van leerlingen te verkleinen.

Binnen onze stichting is een zorgteam van psychologen, orthopedagogen en maatschappelijk werkers dat ons ondersteunt en na doorverwijzing allerlei onderzoeken verricht om een volledig beeld van het kind te krijgen.

Collage created using TurboCollage software from www.TurboCollage.com

Leeskliniek

Aan de school is een leeskliniek verbonden. In de leeskliniek worden leerlingen begeleid die uitdagende leesen /of spellingsproblemen hebben. De behandeling bestaat uit een intensief begeleidingstraject van twee keer per week

leeshulp buiten de klas. De maximale behandelingsduur is 40 behandelingen (20 schoolweken). Per jaar kunnen er maximaal vier leerlingen begeleid worden in de leeskliniek.

Coördinator Leerlingzaken

De stichting heeft een Coördinator Leerlingzaken in dienst, die verantwoordelijk is voor de begeleiding van leerlingen die door buitenschoolse en/of persoonlijkheidsproblemen belemmerd worden in hun schoolloopbaan. Via de intern begeleider worden leerlingen naar de Coördinator Leerlingzaken verwezen. Daarnaast verzorgt deze coördinator eventuele contacten met externe organisaties zoals de GGD, Bureau Jeugdzorg en het Regionaal Bureau Leerlingzaken.

De Coördinator voert met deze externen regelmatig multidisciplinair leerling-overleg (MLO). Mocht vanuit dit overleg voor leerlingen nader (extern) contact nodig geacht worden, dan worden ouders daarvan op de hoogte gebracht.

Rapportage

Twee keer in het schooljaar geven wij de leerlingen een rapport (eind februari en aan het einde van het schooljaar) en drie keer per jaar hebben we voortgangsgesprekken met de ouders. Vanaf groep 1 krijgen de kleuters in juni een voortgangsverslag mee. De kleuters van groep 2 krijgen in februari en juni een rapport.

In het rapport geven wij een beoordeling van het niveau van het kind op dat moment. De beoordeling is gebaseerd op de afgenomen toetsen van de methode, de toetsen uit het leerlingvolgsysteem en onze eigen indruk.

kanjerregels

Drie keer per schooljaar organiseren wij de zogeheten voortgangsgesprekken. Deze zijn gepland in november, maart en in juni facultatief. Tijdens deze gesprekken praten wij met u over de schoolontwikkeling van uw kind(eren). Op deze wijze krijgt u als ouder meer zicht op de leerontwikkeling van uw kind en wordt het rapport meer een afspiegeling van deze ontwikkeling.

Doubleren en/of vervroegd doorstromen

Het kan wel eens voorkomen dat het beter voor het onderwijsproces van uw kind is om nog een jaar over te doen, of om vervroegd door te stromen naar een hogere groep. Dit is een persoonlijk proces welke altijd tijdig en in overleg met ouders, groepsleerkracht(en) en de Intern Begeleider plaatsvindt. Of het doubleren betreft of vervroegd doorstromen, er zal te allen tijde een gepersonaliseerd plan opgesteld worden, waarin we beweegreden, aanpak en uitwerking van het onderwijsproces van uw kind beschrijven.

img 5545

Begeleiding bij de overgang naar het voortgezet onderwijs

Een goede school wordt niet alleen bepaald door cijfers. De kwaliteit van de leerkrachten, de sfeer in de school, de participatie van de ouders, de openheid met elkaar, zijn zaken die enorm belangrijk zijn. Toch kunnen juist die zaken niet in cijfers worden uitgedrukt. Eindresultaten van een groep worden voor een belangrijk deel bepaald door de mogelijkheden waarover de leerlingen van nature beschikken. Resultaten zijn het product van aanleg én inzet. Ouders en leerlingen worden vanaf eind groep 7 voorbereid op de stap naar het voortgezet onderwijs.

Ons schooladvies wordt gegeven door een commissie, bestaande uit: de leerkracht groep 7, de leerkracht groep 8, de intern begeleider en directie, en is gebaseerd op:

de algemene indruk gedurende de basisschoolperiode.

de schoolvorderingen die in de rapporten van de leerlingen zijn weergegeven.

huiswerkinstelling, werkhouding, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid Hieronder is de adviesprocedure uiteengezet:

GROEP 7

Juni/juli

Oriëntatieronde Preadvies
De voorlopige uitstroomindicatie (het preadvies) wordt gemaakt met de leerkrachten van groep 7, groep 8, de intern begeleider en directeur. Dit betreft een eerste indicatie van de uitstroom op basis van de resultaten van de methodetoetsen, de resultaten van het leerlingvolgsysteem (LVS) tot eind groep 7 en de werkhouding/taakgedrag van de leerling. De voorlopige uitstroomindicatie bestaat uit twee onderwijsstromen. Deze voorlopige

indicatie wordt met ouders gedeeld tijdens verplichte 10-minutengesprekken aan het eind van groep 7, waarbij een leerkracht van groep 7 en een vertegenwoordiging van groep 8 aanwezig is. Tijdens dit gesprek wordt ook gevraagd welke onderwijsstroom ouders voor ogen hebben. Hiervan wordt een notitie gemaakt voor de leerkracht van groep 8.

Onze school heeft een punt boven het landelijke gemiddeld gescoord. Het landelijk gemiddelde was 534 en de Mariaschool had een gemiddelde score van 535,4. Dit komt overeen met een HAVO/VWO-advies.

Afgelopen jaar gingen onze kinderen naar de volgende scholen

GROEP 8

Oktober/november

Er worden toetsen van Cito afgenomen. De resultaten worden door de leerkracht van groep 8 en de intern begeleider geanalyseerd en vergeleken met de gegevens van eind groep 7.

Oktober/November

Voorlopig advies
Het voorlopig schooladvies wordt samengesteld door de leerkracht van groep 8 en besproken met de intern begeleider en directie aan de hand van het adviesformulier. Op dit formulier staan de Cito-scores van groep 6 tot 8 en informatie over de werkhouding/taakgedrag. Ouders worden uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht van groep 8 en de directeur en tijdens dit gesprek worden de resultaten van de B8 Cito gedeeld en de eventuele gevolgen op het preadvies dat in groep 7 is gegeven. Het voorlopig advies bestaat uit twee onderwijsstromen.

Januari/februari

Adviesgesprek
De leerkracht van groep 8 stelt deze maand, in samenspraak met de intern begeleider en de directie, de definitieve adviezen vast. Daarna volgen de adviesgesprekken die worden gevoerd door de leerkracht van groep 8 en directie. Bij deze adviesgesprekken worden de ouders en het desbetreffende kind uitgenodigd. Het advies staat op schrift en is ondertekend door directie.

Maart

Aanmelding bij de VO-scholen

Resultaten en overgang naar het voortgezet onderwijs

De CITO-eindtoetsresultaten zijn afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld intelligentie, specifieke leerproblemen als dyslexie, of van bepaalde gezinsomstandigheden enz.

College De Brink VMBO
Erfgooierscollege gymnasium HAVO/VWO MAVO/HAVO
Huizermaat gymnasium HAVO/VWO MAVO/HAVO
Roland Holst College HAVO/VWO
Laar & Berg HAVO/VWO
Griftland College HAVO/VWO

 

 

 

 

  

3. De school

Subkop 1

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris sem neque, mollis ut tellus id, fringilla tincidunt arcu. Proin efficitur ante ex, eu egestas neque suscipit sit amet. In euismod, nisi ut tempus faucibus, nisi metus tincidunt diam, vitae vestibulum sapien urna semper metus. Etiam iaculis lectus nisi, nec iaculis ex aliquet sed. Ut sit amet fringilla odio. Vivamus convallis nisl tempus malesuada placerat. Cras consectetur augue ac ipsum commodo, sed consequat lectus bibendum. Integer vitae magna in tortor varius aliquam.

Pellentesque interdum nisi et venenatis suscipit. Aliquam gravida, lectus eget vehicula suscipit, velit dolor rhoncus sapien, ut pulvinar ante velit nec tellus. Quisque egestas condimentum dolor, non sodales nibh posuere a. Proin in elit porttitor, laoreet dolor eu, facilisis mi. Nam pulvinar vehicula lorem, quis posuere lectus aliquam at. Duis porttitor est vel justo porttitor faucibus. Duis vitae nibh ac eros varius sagittis sit amet ut leo.

Subkop 2

Aenean sed purus at mauris placerat efficitur porta at nisi. Pellentesque venenatis quam nisi, ut suscipit mi eleifend et. Donec eleifend ac mauris vel aliquet. Praesent et dictum velit. Suspendisse a dapibus risus, non interdum risus. Nunc tristique nisi vitae orci posuere, nec consectetur nunc accumsan. Pellentesque mollis blandit elit quis fringilla. Morbi at efficitur nunc. Quisque tristique risus libero, a dignissim augue ultrices eget. Donec tincidunt rhoncus urna. Quisque tristique, mi eget condimentum pulvinar, lacus libero porta purus, non faucibus elit metus mattis velit. Morbi sollicitudin, dui nec eleifend tristique, tellus nisl tristique nulla, id commodo lorem tellus vestibulum nibh. Sed vehicula, urna vitae rutrum malesuada, magna tortor sollicitudin ipsum, a tincidunt mauris lorem non lectus. Morbi auctor metus tortor. Morbi non volutpat turpis, id sagittis elit. Morbi maximus tortor tortor, id tincidunt ex condimentum a.

4. Onderwijs met een onderwerp over meerdere regels in de inhoudsopgave

Efficitur porta at nisi

Aenean sed purus at mauris placerat efficitur porta at nisi. Pellentesque venenatis quam nisi, ut suscipit mi eleifend et. Donec eleifend ac mauris vel aliquet. Praesent et dictum velit. Suspendisse a dapibus risus, non interdum risus. Nunc tristique nisi vitae orci posuere, nec consectetur nunc accumsan. Pellentesque mollis blandit elit quis fringilla. Morbi at efficitur nunc. Quisque tristique risus libero, a dignissim augue ultrices eget. Donec tincidunt rhoncus urna. Quisque tristique, mi eget condimentum pulvinar, lacus libero porta purus, non faucibus elit metus mattis velit. Morbi sollicitudin, dui nec eleifend tristique, tellus nisl tristique nulla, id commodo lorem tellus vestibulum nibh. Sed vehicula, urna vitae rutrum malesuada, magna tortor sollicitudin ipsum, a tincidunt mauris lorem non lectus. Morbi auctor metus tortor. Morbi non volutpat turpis, id sagittis elit. Morbi maximus tortor tortor, id tincidunt ex condimentum a.

Phasellus a lectus interdum

Phasellus a lectus interdum, mattis massa sodales, egestas lectus. Nulla aliquet euismod facilisis. Sed eget risus eget libero sodales mattis. Maecenas nisl lectus, mattis ut nunc porttitor, maximus ornare nisl. Suspendisse malesuada ligula est, id lacinia mauris ullamcorper vitae. Nam lectus est, vulputate ac aliquam nec, mattis in orci. Vivamus quis nisi tincidunt, faucibus purus eget, scelerisque dui. Nullam et molestie mauris, et maximus turpis. Suspendisse quam turpis, cursus non mollis sit amet, dapibus ac justo. Vestibulum tincidunt cursus vehicula. Quisque posuere nulla eget leo finibus, nec elementum magna laoreet. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Vivamus vel erat vitae neque viverra molestie. Cras a enim ac purus luctus malesuada vitae vitae augue. Sed semper ultricies mattis.

Proin ultricies orci sit amet pellentesque

Cras mollis dui orci, in pellentesque justo pellentesque vitae. In quis nunc et neque ultricies rhoncus. Vivamus hendrerit pellentesque tristique. Donec neque sapien, convallis in ultrices non, suscipit eget est. Vestibulum sapien lacus, pulvinar vitae condimentum at, aliquam vitae magna. Maecenas feugiat, felis vehicula pulvinar molestie, lectus lectus aliquet libero, id volutpat libero augue eu ex. Fusce sed tempus felis, nec consectetur enim. Proin ut sapien at orci pellentesque vestibulum in luctus arcu. Duis ac quam vitae massa tempor ultrices ac quis erat. Mauris sapien ipsum, egestas id elit id, facilisis vulputate orci. Proin ultricies orci sit amet pellentesque fermentum. Curabitur sagittis molestie mauris, eget ultrices augue maximus ut. Cras a aliquam tortor, ac tempus dui. Quisque venenatis id dolor ac convallis. In maximus lectus in semper tristique. Curabitur non nisi eu eros fermentum blandit sit amet eu velit.

5. Namenlijst
Docenten
Dhr. drs. G.F.A. van der Aalst Aa Engels g.vanderaalst@atscholen.nl
Mevr. A. Abrar Ahr Science a.abrar@atscholen.nl
Mevr. K. Alvarez Rodriguez Kar Spaans k.alvarezrodriguez@atscholen.nl
Mevr. drs. M.C. Angevaare An science, scheikunde m.angevaare@atscholen.nl
Dhr. H.D. Assink As lichamelijke opvoeding e.assink@atscholen.nl
Mevr. P. Beltrán Pbn Spaans p.beltran@atscholen.nl
Dhr. W. Bersma Wb physical education w.bersma@atscholen.nl
Dhr. drs. A.G. Chaigneau Cg aardrijkskunde a.chaigneau@atscholen.nl
Mevr. S. Dekker Sed Nederlands s.dekker@atscholen.nl
Mevr. A.S. Derksen MSc Lde wiskunde l.derksen@atscholen.nl
Dhr. H. van Dijk Hvd Duits h.vandijk@atscholen.nl
Mevr. drs. V.S. Fiorito Vfo Engels v.fiorito@atscholen.nl
Mevr. S. Gabriel MSc Szw science, biologie s.gabriel@atscholen.nl
Mevr. S. García-García Gg Spaans s.garciagarcia@atscholen.nl
Mevr. drs. C. van Goor Gr Nederlands c.vangoor@atscholen.nl
Mevr. T.E. Goossens Gc performing arts, caa e.goossens@atscholen.nl
Dhr. A.J. Grant Agr design, informatica t.grant@atscholen.nl
Mevr. R.B. Gwynn-Jones MA Rgw Engels r.gwynn-jones@atscholen.nl
Mevr. J. Henning Jeh Engels j.henning@atscholen.nl
Dhr. J.C Herman BSc Jhe science j.herman@atscholen.nl
Dhr. dr. ir. M.H.J. Hottenhuis Mhh wiskunde, natuurkunde m.hottenhuis@atscholen.nl
Mevr. W.J.M. Huijben Hy wiskunde w.huijben@atscholen.nl
Dhr. M. Huisman MSc Mhu economie m.huisman@atscholen.nl
Dhr. M. Ibata BEd Ib wiskunde m.ibata@atscholen.nl
Mevr. C. Klaren MA Kc beeldende vorming, kual c.klaren@atscholen.nl
Dhr. R. Kooijman BEd, BA, BSc Rk performing arts, film r.kooijman@atscholen.nl
6. Afspraken

Beleid van aanmelding

Alberdingk Thijm Scholen hanteert een breed toelatingsbeleid. Er zijn geen wachtlijsten. In het basisonderwijs wordt in principe elke leerling geplaatst. Ook als een leerling – om welke reden dan ook – extra begeleiding/ondersteuning nodig heeft, zal worden onderzocht of de leerling toch op de betreffende school terecht kan.

In principe worden leerlingen toegelaten op basis van toelaatbaarheid in de betreffende groep. De groep is in eerste instantie afhankelijk van de leeftijd van het kind, maar wij kijken daarbij ook naar de eerdere schoolloopbaan en het ontwikkelingsniveau van het kind. Kinderen die tussen oktober en december instromen in groep 1, worden goed door de leerkrachten geobserveerd om te kijken of zij het schooljaar erop nog een jaar in groep 1 blijven of al door kunnen stromen naar groep 2. Kinderen die na januari instromen, blijven in principe nog een jaar in groep 1.

Het kan voorkomen dat de school adviseert dat een leerling een klas overdoet om verdere kennis en vertrouwen op te bouwen voordat hij/zij naar de volgende groep doorstroomt. Dit gebeurt alleen als de leerkracht zich ernstige zorgen maakt dat een kind de situatie in de volgende groep niet het hoofd zal kunnen bieden. Wij kijken hierbij naar de gehele ontwikkeling van een kind en de beslissing om een leerling te laten doubleren zal nooit gebaseerd zijn op één enkel aspect van de ontwikkeling, hetzij academisch, hetzij sociaal- emotioneel.

De uiteindelijke beslissing over doubleren ligt bij de school. Uiteraard zal in voorkomende gevallen tijdig contact opgenomen worden met de ouders.

Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 kijken wij uitgebreid naar alle voorwaarden voor een succesvolle start in groep 3.

Als het niet past

Het kan echter voorkomen dat de school die benodigde ondersteuning niet kan bieden. Verder onderzoek moet dan uitwijzen op welke school de leerling het best op zijn/haar plek is. Een multidisciplinair team van deskundigen verbonden aan het W.J.F. Nuyens Instituut voert dit onderzoek uit en komt op basis van de resultaten van het onderzoek met een advies. Hieruit kan blijken dat een leerling in aanmerking komt voor een arrangement van het Nuyens Instituut. Enkele voorbeelden van arrangementen vindt u op bovengenoemde website. Alberdingk Thijm Scholen heeft 18 basisscholen, waarvan een school voor speciaal basisonderwijs (C. Hummelingschool) en 8 middelbare scholen in het Gooi. Alle scholen hebben een eigen profiel waarmee een breed netwerk van ondersteuning en begeleiding wordt aangeboden. Kijk voor informatie over alle schoolprofielen op de website van Alberdingk Thijm Scholen.

Samenwerkend netwerk basisonderwijs in het Gooi

Afhankelijk van het advies kan een leerling geplaatst worden op een school binnen dit netwerk of daarbuiten. Een leerling kan altijd geplaatst worden op een school ergens in de regio. Alle basisscholen van Alberdingk Thijm Scholen zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband UNITA. Meer informatie hierover en de contactgegevens staan op de website van Samenwerkingsverband Unita: www.swvunita.nl

Klachtenregeling

Wij doen ons uiterste best om te zorgen dat de leerlingen en hun ouders een goede tijd ervaren op onze school. Desondanks kan het voorkomen dat ouders een klacht hebben. Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, de beoordeling van leerlingen, seksuele intimidatie, discriminerend, agressief of gewelddadig gedrag. Een klacht wordt bij voorkeur eerst bespreekbaar gemaakt op het niveau waarop de klacht ontstaat. In de meeste gevallen zal dit de groepsleerkracht zijn. Als dit overleg niet leidt tot een oplossing van het probleem, dan kan de klacht besproken worden met de coördinator leerlingzaken of de directie.

Als er op schoolniveau geen oplossing wordt gevonden voor de klacht, dan kan de klager worden doorverwezen naar de vertrouwenspersoon van de stichting, de heer J.B. van Luit. De vertrouwenspersoon is bereikbaar via de directie van de school of via: Vertrouwenspersoon Alberdingk Thijm Scholen, Postbus 700, 1200 AS Hilversum. E-mail: vertrouwenspersoon@atscholen.nl. De klager kan ook direct contact opnemen met de vertrouwenspersoon, als de aard van de klacht hiertoe aanleiding geeft. De vertrouwenspersoon heeft als taak zorg te dragen dat klachten van ouders/verzorgers op een zorgvuldige manier worden afgehandeld. De vertrouwenspersoon gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een (schriftelijke) klacht bij het bestuur of de klachtencommissie. Hij kan proberen te bemiddelen om de zaak op te lossen en begeleidt de klager desgewenst ook bij de verdere procedure. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt.

De officiële klachtenregeling (‘Klachtenregeling Alberdingk Thijm Scholen PO') ligt op school ter inzage. U kunt de klachtenregeling daar eventueel ook afhalen.

Onderstaand stappenplan is de route die bij voorkeur wordt gevolgd bij de behandeling van een klacht opdat deze zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk wordt opgelost.

Stap 1

De ouder/verzorger, hierna ‘klager', bespreekt zijn klacht zo mogelijk met degene tegen wie de klacht gericht is, hierna ‘aangeklaagde'. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 2.

Stap 2

De klager bespreekt zijn klacht met de directeur. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 3. Indien de klacht betrekking heeft op de directeur, volg na stap 1 direct stap 3.

Stap 3

De klager wendt zich, via de directeur, tot de vertrouwenspersoon. Deze gaat na of de klacht door bemiddeling tot een oplossing kan worden gebracht dan wel aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij het bestuur (stap 4) of bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs (stap 5).

Stap 4

De klager dient, al dan niet bijgestaan door de vertrouwenspersoon, een klacht in bij het bestuur. Het bestuur neemt de klacht in behandeling. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 5.

Stap 5

De klager dient, al dan niet bijgestaan door een gemachtigde, een klacht in bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs. (Adresgegevens: Postbus 82324, 2508 EH Den Haag; www.gcbo.nl) Deze onafhankelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur hierover.

De Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs brengt advies uit aan het bevoegd gezag, inhoudende:

  • het oordeel met betrekking tot de (niet-)ontvankelijkheid van klager;
  • het oordeel met betrekking tot de (on)gegrondheid van de klacht;
  • een eventuele aanbeveling ten aanzien van door het bevoegd gezag te treffen maatregelen.

Stap 6

Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie besluit het bestuur wat te doen met het advies en deelt dit schriftelijk mede aan de klager, de aangeklaagde, de directeur van de betrokken school en de klachtencommissie.

Time-out, schorsing en verwijdering

In geval van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, is het mogelijk de leerling een time-out te geven of te schorsen. Een time-out kan daarnaast worden opgelegd als een leerling voor onderzoek naar leer- of gedragsproblemen tijdelijk naar een andere school wordt verwezen. De ouders worden, soms samen met de leerling, na schooltijd uitgenodigd voor een gesprek. De directeur overlegt met het schoolbestuur, alvorens een besluit tot schorsing te nemen. Indien er wordt overgegaan tot een schorsing, dan wordt dit de ouders door de directeur schriftelijk kenbaar gemaakt. Het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar krijgen een afschrift van dit besluit tot schorsing. Indien het een schorsing betreft voor een periode langer dan één dag, ontvangt ook de onderwijsinspectie een afschrift van het besluit.

Een besluit tot verwijdering wordt genomen door het schoolbestuur. Voordat hiertoe wordt besloten, vindt er een gesprek plaats tussen het schoolbestuur, de schoolleiding en de betrokken groepsleerkracht. Daarnaast worden de ouders van de leerling, eventueel samen met de leerling, door het schoolbestuur uitgenodigd voor een gesprek. Definitieve verwijdering van een leerling vindt niet plaats voordat het schoolbestuur ervoor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Ook het besluit tot verwijdering wordt de ouders schriftelijk medegedeeld. De leerplichtambtenaar krijgt een afschrift van het besluit tot verwijdering.” Tegen het besluit tot verwijdering kunnen de ouders binnen zes weken bezwaar aantekenen.

Verlofregelingen

Alle kinderen van 5 jaar en ouder zijn leerplichtig en kunnen niet zomaar de lessen verzuimen. Er is een leerplichtwet die verlof e.d. regelt:

  • Extra verlof bij religieuze feesten. Als uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging, dan bestaat er recht op verlof.
  • Op vakantie onder schooltijd. Vakantie onder schooltijd is alleen mogelijk als uw kind door de specifieke aard van uw beroep niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kan gaan. In dat geval mag de directeur van de school één keer per schooljaar uw kind vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatsvinden. Het moet dan wel gaan om de enige gezinsvakantie gedurende dat jaar. Naast uw aanvraag via een verlofformulier – dat u op school kunt verkrijgen of kunt downloaden van onze website – dient u een werkgeversverklaring te kunnen overleggen, waaruit naast de specifieke aard van uw beroep ook de reden aangegeven moet zijn waarom u niet tijdens een schoolvakantie verlof op kunt nemen. U moet met de volgende voorwaarden rekening houden:
    • u kunt maar voor maximaal 10 schooldagen aaneengesloten verlof krijgen
    • verlof tijdens de eerste 2 weken van het schooljaar is wettelijk niet toegestaan
    • het verlof moet ten minste 8 weken van tevoren schriftelijk bij de directeur van de school worden aangevraagd (dit i.v.m. een eventuele bezwaarprocedure).
  • Verlof wegens andere gewichtige omstandigheden. Hiermee worden situaties bedoeld die buiten de wil van u en/of uw kind liggen. Voor bepaalde gewichtige omstandigheden kan vrij worden gevraagd. U kunt hierbij denken aan:
    • verhuizing van het gezin;
    • bijwonen van het huwelijk van een bloed- of aanverwant;
    • ernstige ziekte van een bloed- of aanverwant;
    • overlijden van een bloed- of aanverwant;
    • viering van een (25-, 40- of 50-jarig) huwelijks- of ambtsjubileum van bloed- of aanverwanten.

Aanvragen van verlof

U dient uw verzoek voor verlof (te downloaden via de website) altijd schriftelijk in te dienen bij de directeur van de school. Tot een periode van maximaal 10 schooldagen neemt de directeur zelf een beslissing op uw aanvraag. Alleen bij verlof voor “andere gewichtige omstandigheden” kan het voorkomen dat een verlofperiode noodzakelijk is die langer dan 10 schooldagen duurt. In dat geval stuurt de directeur van de school uw aanvraag door aan de leerplichtambtenaar van het regionaal bureau leerlingzaken te Bussum. Deze neemt, na overleg met de directeur van de school, een beslissing op uw verzoek.

Veiligheidsbeleid

Op onze school is een veiligheidsplan aanwezig. In dit veiligheidsplan staan de volgende zaken:

  • Arbeidsomstandighedenbeleid
  • Bedrijfshulpverlening en brandpreventie
  • Klachtenregeling
  • Gedragscode (over seksuele intimidatie, pesten, racisme/discriminatie, agressie/lichamelijk geweld en privacy)
  • Veilig internetgebruik en gebruik van andere moderne communicatiemiddelen
  • Ontruimingsplan

Medisch handelen

Onderwijzend personeel heeft in principe niet de bevoegd- en bekwaamheid medisch te handelen. Onder medisch handelen valt ook het toedienen van medicijnen. Het schoolbestuur maakt een onderscheid tussen de verantwoordelijkheid voor onderwijs en zorg. Medisch handelen is geen onderwijsverantwoordelijkheid, maar de school beschikt wel over een protocol dat als leidraad dient in geval van calamiteiten en situaties waar acuut (medisch) handelen noodzakelijk is. Dit ligt ter inzage op de school.

Verzekering

De school is verzekerd via een collectieve verzekering tegen ongevallen en is WA verzekerd voor alle activiteiten in schoolverband; dus ook tijdens excursies, sportdagen, etc. De verzekering dekt niet de aansprakelijkheid voor schade als gevolg van diefstal, vernieling, vermissing, verduistering of verwisseling van goederen. De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die kinderen elkaar of elkaars eigendommen toebrengen. Dit is vaak een kwestie van de persoonlijke WA-verzekering van de ouders. Voor schade die kinderen, al dan niet opzettelijk, aan schooleigendommen toebrengen worden de ouders aansprakelijk gesteld.

Privacybeleid

Het onderwijs is in toenemende mate afhankelijk van informatie en ICT. De hoeveelheid informatie, waaronder persoonsgegevens, neemt toe door o.a. ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren met ICT. Het is belangrijk om informatie goed te beschermen en veilig en verantwoord met persoonsgegevens om te gaan. De afhankelijkheid van ICT en persoonsgegevens brengt nieuwe kwetsbaarheden en risico's met zich mee. Het goed regelen van informatiebeveiliging en privacy (afgekort tot IBP) in een IBP-beleid is noodzakelijk om de gevolgen van deze risico's tot een aanvaardbaar niveau te reduceren en de voortgang van het onderwijs en de bedrijfsvoering optimaal te kunnen waarborgen. Het IBP-beleid van Alberdingk Thijm Scholen geldt voor leerlingen, medewerkers en ouders en is terug te vinden op www.atscholen.nl onder: disclaimer en privacy.

Toestemming beeldmateriaal (foto's en video's)

Gedurende het schooljaar komt het voor dat in opdracht van school voorbeelden van projecten en foto's en video's van leerlingen worden gepubliceerd. Ook zal foto- en/of videomateriaal worden gebruikt voor publicaties als schoolwebsite, brochures, promotiematerialen voor open dagen, social mediakanalen en de nieuwsbrief. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met beeldmateriaal waarop leerlingen worden afgebeeld. Indien de school gebruik maakt van de Parro- schoolapp zal via deze app om toestemming worden gevraagd. In andere gevallen zal met een formulier schriftelijk om toestemming worden gevraagd om foto's en/of filmpjes waarin uw zoon of dochter is afgebeeld te kunnen gebruiken voor onze online en offline publicaties. Indien u toestemming geeft voor publicatie en u wilt achteraf toch dat een foto wordt verwijderd dan kunt u dat aangeven bij de schooldirectie. Indien u geen toestemming geeft dan zullen we geen beeldmateriaal publiceren van uw zoon/dochter.

Het kan voorkomen dat wij op school ten behoeve van individuele begeleiding van kinderen of opleiding/coaching van leerkrachten video-opnames maken. Een voorbeeld hiervan is School Video Interactie Begeleiding (SVIB). Deze opnames zijn voor intern gebruik en worden na bestudering/gebruik gewist. Wettelijk mag dit maximaal een jaar bewaard worden. Ook van uw kind kunnen dan tijdelijk beelden worden vastgelegd. Deze opnames zijn voor onderwijskundige doeleinden en vallen dan ook niet onder de privacywet.

Voor het gebruik van beeldmateriaal waar toestemming voor is gegeven, geldt: er zal terughoudend worden omgegaan met foto's en video's van leerlingen. Van ouders en leerlingen die beeldmateriaal maken tijdens school activiteiten verwachten we dat zij terughoudend om gaan met het publiceren van foto's.

Gezonde en rookvrije leefomgeving

Voor alle schoolterreinen geldt dat zowel in het schoolgebouw als op het schoolplein het verboden is te roken. Alberdingk Thijm Scholen staat voor een gezonde leefomgeving en ondersteunt daarmee de uitgangspunten van het landelijke initiatief Rookvrije Generatie.

7. Alberdingk Thijm Scholen

Basisscholen van de Alberdingk Thijm Scholen werken samen op gebied van onderwijs, bestuur en management. Hier vindt u de gegevens van het bestuur en een overzicht van alle scholen die onderdeel zijn van de Alberdingk Thijm Scholen.

Bestuur

Saskia Makker-Velthuis (bestuursvoorzitter) en Bart van den Haak
Postadres: Postbus 700, 1200 AS Hilversum
035 - 646 00 88
bestuur@atscholen.nl
www.atscholen.nl

  

Basisonderwijs

Blaricum

KBS Bernardus
035 - 538 37 87
Eemnesserweg 18b, 1261 HG
www.kbsbernardus.nl

KBS De Pionier
035 - 523 32 07
Levensboom 8, 1261 MX
www.kbsdepionier.nl

Eemnes Hobbitstee
035 - 538 98 91
Aartseveen 70, 3755 VE
www.hobbitstee.nl

Mariaschool
035 - 533 41 10
Vierkante Bosje 35, 3755 BE
www.mariaschooleemnes.nl

Merlin
035 - 538 68 54
Aartseveen 72, 3755 VE Eemnes
www.merlin-eemnes.nl

Hilversum

Augustinusschool
035 - 621 64 30
Kloosterlaan 11, 1216 NH
www.augustinusschool.nl

C. Hummelingschool
035 - 685 08 13
P. Planciusplein 12, 1212 BW
www.hummelingschool.nl

Junior Campus
tweetalig basisonderwijs
035 - 672 99 31
Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK
www.basisschooljuniorcampus.nl

KinderCampus
035 - 646 94 21
W. Bontekoestraat 34, 1212 CB
www.kindercampus.nl

Paulusschool
035 - 624 69 16
Neuweg 96A, 1214 GX
www.paulusschoolhilversum.nl

Titus Brandsmaschool
035 - 685 88 96
Lopes Diaslaan 87, 1222 VC
www.titus-brandsmaschool.nl

De Wilge
035 - 685 40 74
Cornelis Drebbelstraat 64, 1222 SC
www.dewilge.nl

De Wilgetoren
035 - 642 42 69
Kamerlingh Onnesweg 2, 1223 JK
www.dewilgetoren.nl

Laren

De Binckhorst-St. Jan
035 - 538 25 01 Eemnesserweg 17,
1251 NA
www.debinckhorst.nl

Wijdemeren

Joseph Lokinschool
035 - 656 13 70
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
www.josephlokinschool.nl

Jozefschool
0294 - 25 33 36
Dammerweg 7
1384 GM Nederhorst den Berg
www.jozefschoolndb.nl

St. Antoniusschool
035 - 656 10 67
Zuidsingel 50
1241 HC Kortenhoef
www.antonius-kortenhoef.nl

 

Alberdingk Thijm Kinderopvang

www.atkinderopvang.nl

Locaties Peuteropvang

KinderCampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
peuteropvang@kindercampus.nl

Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
peuteropvang@josephlokinschool.nl

Vlindertuin
Lopes Diaslaan 87
1222 VC Hilversum
peuteropvang@titus-brandsmaschool.nl

Locaties Buitenschoolse opvang

Kindercampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
bso@kindercampus.nl

Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
bso@josephlokinschool.nl

BSO de Bincken
Kerklaan 29
1251 JS Laren
bso@debinckhorst.nl
06-156 789 75

ook na school lekker spelen schermafbeelding copy 

  

Schoolkeuzes in het Gooi

Naar de middelbare school?

Bij Alberdingk Thijm Scholen gunnen we iedere leerling een droom. Een dui-delijk beeld over jezelf in de toekomst. Om naar toe te werken. Om voor te gaan. Natuurlijk komen dromen niet zomaar uit. Daarom helpen we je om te vertrouwen op je eigen kunnen, om stap voor stap je weg te vinden en om jouw persoonlijke doelen dichterbij te brengen. Zodat je het mooist mogelijke kunt bereiken wat je in je hebt. Want daar gaat het om.

Na de basisschool op zoek naar een middelbare school? Alberdingk Thijm Scholen biedt voortgezet onderwijs op alle niveaus. Kom langs tijdens de open dagen of kijk op de website: www.atscholen.nl

GYMNASIUM/ATHENAEUM/HAVO

Alberdingk Thijm College
Sfeervol en ICT-rijk
T: 035 - 672 99 00
Locatie: Laapersveld 9, 1213 VB Hilversum
www.atchilversum.nl

IB MYP/VWO/HAVO

Laar & Berg
Learn. Discover. Inspire.
T: 035 - 539 54 22
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.laarenberg.nl

IB MYP/DP

International School Hilversum
Learning Through Diversity
T: 035 - 672 99 31
Locatie: Emmastraat 56, 1213 AL Hilversum
www.ishilversum.nl

IB MYP

International School Laren
T: 035-5395422
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.islaren.nl

MAVO/HAVO

St. Aloysius College
Leerling in Beeld
T: 035 - 624 74 81
Locatie: Schapenkamp 200, 1211 PB Hilversum
www.hetalc.nl

MAVO

Alberdingk Thijm Mavo
Vernieuwend Onderwijs
T: 035 - 647 98 43
Locatie: Van Linschotenlaan 503, 1212 GG Hilversum
www.alberdingkthijmmavo.nl

VMBO

Groot Goylant
Vmbo met ambitie
T: 035 - 685 00 14
Locatie: Van Linschotenlaan 501, 1212 GG Hilversum
www.grootgoylant.nl

VMBO 3 + 4

Mediaschool Hilversum
T: 035 - 712 35 45
Locatie: Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK Hilversum
www.mediaschoolhilversum.nl